جانیم آذربایجان

تلگرامدا کانالیمیزا قاتیلین https://t.me/tarihbastan @tarihbastan

قبیله بیات یا بایات: بایات بویو-تورکان اوغوز

❇️❇️قبیله بیات یا بایات: 
✅یکی از طوایف 24 گانه تورکان اوغوز هستند از شاخه بوز اوخ واز فرزندان گون خان هستند(دو شاخه و هر شاخه شش بوی(قبیله )هستند).
✅بایات ها در ایران و شمال سوریه و عراق و تورکیه سکونت داشته اند قبیله قاجار هم از شام بایاتی ها می باشد که در زمان آغ قویونلوها به آذربایجان آمده اند و در 1491 میلادی در قاراباغ زندگی می کرده اند و قاجار نام رئیس قبیله بوده است .
✅درباره بایات‌های ایران از زمان صفویه اسناد تاریخی موجود است بایات‌ها به سه شاخه تقسیم می شوند :
الف) بیات های سفید و یا بایات های آذربایجان:در تاریخ عالم آرای عباسی(تالیف اسکندر بیگ)در زمان شاه تهماسب تعداد این بیات ها ده هزار چادر بود که در سفر ها همراه وی بودند.
ب) بایات های سیاه یاقارا بایاتلار: در شمال خراسان ،در منطقه نیشابور بوده .
ج) شام بایاتی ها:اینها شاخه ای از بیات شام هستند  وقاجار ها هم ا اینان هستند.
قسمت اعظم بایات های ممالک محروسه امروزه در زنگان سکونت دارند و در میان قشقایی ها نیز طوایف بایات موجود است .
❇️❇️منبع:نگاهی نوین به تاریخ دیرین تورکهای ایران،محمد رحمانی فرصفحه 114 
✅در افغانستان بیات ها در شهر های کابل ومزار شریف و... ساکنند.
در عراق در شهر های اربیل وموصل وکرکوک و... ساکنند.
در ایران در اراک وزنجان واورمیه وخوزستان ووبرجردوخراسان و... ساکنند.
در جمهوری آذربایجان در شهر های آغجابدی،دوه چی،نفت چالا،شاماهی واوجار و... ساکنند.
در تورکمنستان چهار ودر ازبکستان یک منطقه به نام این قوم دیده می شود.و همچنین در سوریه و... ساکنند.
❇️❇️منبع:از ویکی پدیای تورکیه
در تورکی قدیم کلمه بیات به معنای ثروتمند می باشد.
بایاتی که بر گرفته از بیات است  رایج‌ترین فرم شعر فولکولوریک یا همان ادبیات شفاهی مردم آذربایجان است.بایاتی از چهار مصرع کوتاه هفت هجائی تشکیل شده‌است که مصرعهای اول، دوم و چهارم هم قافیه و مصرع سوم آزاد است. رابطه موسیقی و بایاتی‌ها یک ارتباط تنگاتنگ و غیر قابل انکار است .
از قبیله بایات شخصیت های مهمی همچون دده قورقود ،فضولی (شاعر بزرگ قرن 16 میلادی) برخاسته است .
از سرایندگان مشهور بایاتی می‌توان به شاه اسماعیل صفوی که در شعر ختایی تخلص می‌کرد اشاره نمود.
@tarixbastan
قام،آیین،تاریخ وزبان باستان تورکان✴️✴️✴️

آردینی اوخو(بقیه مطلب)
پنجشنبه 19 بهمن 1396

تعدادی از کشورها با چند زبان رسمی

❇️❇️تعدادی از کشورها با چند زبان رسمی (سعی شده   تا  از هر   گونه   کشوری مسلمان،غیرمسلمان،آسیایی،اروپایی،آفریقایی،کوچک،بزرگ،جنگزده،کشورکاملاًآرام،فدرالی،غیرفدرالی،فقیر،ثروتمند و....  مثال باشد تا جایی برای سفسطه مغرضان نباشد.در ضمن مغرضان می توانند در ویکی پدیای فارسی خودشون هم جستجو کنند.)
✅1)بلژیک سه زبان رسمی: فرانسوی. هلندی، آلمانی. 
در ۶۰٪ از مناطق بلژیک، زبان هلندی (گویش فلاندری) صحبت می‌شود و فرانسوی در ۴۰٪ مناطق جنوبی مثل والونی صحبت می‌شود و در منطقه پایتخت (بروکسل)هر دو زبان در نهادهای دولتی رایج است. کمتر از ۱٪ مردم بلژیک آلمانی‌زبان هستند و در شرق کشور زندگی می‌کنند.
✅2)آفریقای جنوبی ۱۱ زبان رسمی دارد: زبان آفریکانس, انگلیسی, زبان فاناگالو، زبان خوئی، زبان لوبدو، زبان خوسا، زبان ناما زبان دبل شمالی، زبان فوتی زبان نس و زبان اشاره‌ای آفریقای جنوبی.
✅3)سنگاپور4 زبان رسمی: در سنگاپور چهار زبان انگلیسی، مالایی، چینی و تامیل به عنوان زبان‌های رسمی شناخته می‌شوند. 
✅4)سوئیس 4زبان رسمی: سوئیس کشوری چندزبانه است و در آن چهارزبان آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و رومانش به رسمیت شناخته می‌شوند
✅5)عراق دوزبان رسمی: عربی و کردی زبان‌های رسمی عراق هستند. علاوه بر این دو زبان‌های دیگری نیز (چندین میلیون تورکمن یا تورک آذربایجانی)در این کشور وجود دارند.
✅6)پاراگوئه دوزبان رسمی: زبان‌های رسمی آن اسپانیایی و زبان گوارانی است. حدود ۹۲٪ از جمعیت توان صحبت به اسپانیایی و ۹۸٪ نیز توان تکلم به گوارانی را دارند.
✅7)روسیه : زبان رسمی روسیه، زبان روسی است؛ ولی ۲۷ زبان رسمی دیگر نیز در جمهوری‌ها و مناطق خودگردان این کشور وجود دارد. 
✅8)هندوستان: در قانون اساسی هند، زبان هندی زبان رسمی سراسر کشور اعلام شده‌است. در سال ۲۰۰۵ زبان‌هایی که به‌عنوان زبان‌های رسمی در ایالت‌های هند شناخته شده‌اند به ۲۲ زبان رسید که عبارتند از: هندی، زبان اردو، زبان آسامی، زبان اوریا، زبان بنگالی، بودو، زبان پنجابی، زبان تلگو، زبان تامیلی، زبان دوگری، زبان سانتالی، زبان سانسکریت، زبان سندی، زبان گجراتی، زبان کنکانی، زبان کشمیری، زبان کانارا، زبان مالایالم، زبان میتی، مایتیلی، مرآتی و نپالی نیز به رسمیت شناخته شده‌اند.
✅9)افغانستان: بر اساس قانون اساسی ، زبان‌های  دری و پشتو زبان‌های رسمی می‌باشند. در ولایت‌هایی که اکثریت مردم آن از زبان‌های ازبکی، تورکمنی، پشه‌ای، نورستانی، بلوچی یا پامیری باشند، آن زبان به عنوان زبان رسمی سوم تلقی می‌شود.
✅10)اسرائیل: عبری و عربی دو زبان رسمی و اصلی کشور اسرائیل است. زبان‌های رایج دیگر در اسرائیل عبارت‌اند از: انگلیسی، روسی، ییدیش (زبان رایج میان یهودیان روسیه، لهستان و آلمان که مخلوطی از آلمانی و عبری است). وزارت آموزش و پرورش اسرائیل یادگیری زبان عربی را در تمامی مدارس دولتی الزامی کرده‌است. 
✅✅11) جمعیت بولیوی ۱۰ میلیون نفر و زبان‌های رسمی آن اسپانیایی، کچوآ، آیمارا و ۳۴ زبان دیگر بومی است.

آردینی اوخو(بقیه مطلب)
چهارشنبه 11 بهمن 1396

❇️قبیله قایی واجداد تورکان عثمانی:💯💯💯

                                                                                                        
کلمه قایی در معنای محکم ،قوت،وصاحب قدرت  است.امروزه تورکان ایران به صخره نیز قایا می گویند که سمبل سختی ومقاومت است.سمبل یا دامغای قایی ها دو عدد تیر ویک عدد کمان است.قبایل 24 گانه اوغوز با دامغاهایشان از همدیگر شناخته می شده اند.طایفه قایی از نسل گون خان که فرزند اوغوز خان است می باشد.
یکی از طوایف 24 گانه اوغوز می باشد. نسب  قایی ها (اوغوز سپس شاخه بوز اوخ ها و از شاخه بوزاوخ ها گون خان و از فرزندان گون خان قایی).و دامغای آنها به شکلIYI می باشد.
تعداد طوایف(اویماق) آنها مانند تورکان افشار بیش از دیگران است.                                                                                                                                                                                                             
اجداد خاندان امپراتوری عثمانی از این قبیله بودند. بودند که تحت نظر عثمان یکم در سوگوت و بیله‌جک در شمال غرب آناتولی زندگی می‌کردند.
سُلیمان‌شاه (به ترکی استانبولی: Süleyman Şah) پدر ارطغرل، رئیس ایل قایی و پدربزرگ عثمان اول، بنیان‌گذار امپراتوری عثمانی است.
ارطغرل ابن سلیمان‌شاه (زاده؟ - ۱۲۸۰م) پدر عثمان یکم بنیانگذار امپراتوری عثمانی بود.
بعد از فتوحات و موفقیت‌هایی که ارطغرل رهبر ایل قایی و پدر عثمان یکم در نبرد با صلیبیون و مغول‌ها کسب می‌کند، سلطان سلجوقی علاءالدین کیقباد، به پاس تقدیر وی را حاکم بر مناطق دومانیچ، سوگوت و اطراف آن می‌کند. وی در سن ۹۳ سالگی در سوگوت درگذشت و در آنجا به خاک سپرده شد.
هر سال مراسم یادبود ارطغرل غازی در دو روز یکشنبه ماه سپتامبر در آرامگاهش برگزار می‌شود.

عثمان یکم یا عثمان بن ارطغرل بن سلیمان شاه معروف به عثمان غازی یا عثمان بی رهبر تورکان عثمانی و بنیانگذار امپراتوری عثمانی بود. 
@tarixbastan
قام،آیین،تاریخ وزبان باستان تورکان   ✴️✴️✴️

آردینی اوخو(بقیه مطلب)
چهارشنبه 4 بهمن 1396

✅✅✅زبان تورکی در چهارمحال و بختیاری

✅✅✅زبان تورکی در چهارمحال
وقتی درجای جای این کشورعزیز صحبتی از استان( چهارمحال و بختیاری) می شود مردم دیگر نقاط کشورفکر می کنند که این استان به زبان بختیاری( لُری )تکلم می کنند وشایدکمتری کسی می داند که حدود 30درصد مردم این استان به زبان شیرین تورکی تکلم دارند.
استان چهارمحال و بختیاری از دوبخش (چهارمحال ) و (بختیاری) به وجود آمده است ، چهارمحال به محال:( لار ،کیار، میزدج و گندمان) اطلاق می‌گردد. برخی ساکنان محال لار و کیار و گندمان دارای گویش فارسی هستند و در بعضی از شهرها و روستاهای تابعه (چهارمحال) مردمان تورک زبان وتورک تبار ساکن هستند این مردمان از نژاد تورک و دارای زبان تورکی هستند .

❇️در حال حاضر ساکنین (چهارمحال )عبارتند از مردمانی با گویش‌ فارس و تورکی ، تورک های قشقایی در منطقه بروجن و سامان و دیگرمناطق و تورک های عثمانی وآذربایجانی در منطقه بن ساکنند.
 🔅منبع: برگرفته ازسایت استانداری چ و ب
 شهرها و روستاهای تورک زبان وتورک تبار چهارمحال و بختیاری:
 ✳️شهرستان بن: *شهر بن  و  روستاهای :1- یانچشمه 2- حیدری  3 – آزادگان  4 - پهنا 5 – تومانک 6- لارک  7 -بارده 8- و بخشی از روستای جمالو
✳️شهرستان سامان: *شهرسامان و روستاهای:1-هوره2 - چم جنگل 3-چم خلیفه 4 – سوادجان 5 – ایلبگی 6 -چم چنگ 7 -شوراب صغیر 8-محمدآباد 9-چلوان 10-چمزین 11-چم خرم 12-کاهکش 13-چم ناز 14-قراقوش 15-گرمدره 16-صادق آباد 17-قوچان 18-مارکده 19-یاسه چاه 20- دشتی 21-چم کاکا
✳️شهرستان شهرکرد: بخشی از شهرشهرکرد به علت مهاجرت جمعیت قابل توجهی از شهرستان بن وسامان و... به این شهر و *شهر کیان ، شهرطاقانک ، شهر سودجان و روستاهای: 1 –هرچگان 2-پیربلوط 3-کاکلک 5-بهرام آباد 6 –مرغملک  7-اوچ بغاز  8-اشکفتک 9- آقبلاغ
✳️شهرستان بروجن: بخشی از شهر بروجن و *شهربلداجی ، شهرفرادنبه ، شهر سفیددشت ، شهرنقنه  و روستاهای 1- آقبلاغ 2 -علی آباد 3- معموره(2و3 اطلاع دقیق نداریم)
✳️شهرستان فارسان: *شهرجونقان
✳️شهرستان کیار: *بخشی از شهر شلمزار و روستای قلعه تک
✳️شهرستان لردگان:  روستای ده ترکان
 
❇️شاید مناطق دیگری هم دراین استان باشد که از قلم افتاده باشد کسانی که اطلاع دارند اعلام کنند تا اضافه کنیم.
@tarixbastan

قام،آیین،تاریخ وزبان باستان تورکان✴️✴️✴️

آردینی اوخو(بقیه مطلب)
چهارشنبه 4 بهمن 1396