جانیم آذربایجان

تلگرامدا کانالیمیزا قاتیلین https://t.me/tarihbastan @tarihbastan

🎪🎪🎪دعای دده قورقود در پایان داستان(درسه خان اوغلی بغاج خان...)باترجمه فارسی:

👑👑👑👑متن اصلی:.....یوم ویره ین خانم.یرلو قره طاغلرک یقلمسون.کولکه لیجه قبا اغاجک کسلمسون.قامن آقان کورکلی صویک قوریمسون.قنادلرک اوجلری قرلمسون.چپارکن اغ بوز اتک بدرمسون.چالشنده قره پولاد اوز قیلیجک کدلمسون.دورتشرکن الا کوندرک اوفانمسون.اغ برچکلو اناک یری بهشت اولسون.اغ سقاللوبباک یری اچماغ اولسون.حق یاندرن چراغک ینا طورسون.قادر تنکری سنی نامرده محتاج ایلمسون خانم هی.                                                                          
✴️✴️ترجمه به فارسی:یوم(دعای خوب.یاخشی دعا ) دعای خوب بدهیم ای خان من.کوههای بزرگت که در دامنه اش زمین دارد ابهتش را از دست ندهد.درختان بلندت که سایبان شما هستند بریده نشوند.آبهای زیبایت که همیشه جاریند خشک نشوند.نوک بالهایت نشکنند(منظور دستانی که هنگام سواری مانند بال حرکت می دهد؟).هنگام سواری اسب سفیدو خاکستریت پایش سر نخورد(بودره مک:زویمک.آیاغی سوروشمک..).در هنگام چالش شمشر فولادی و پرمهارتت تیزیش را از دست ندهد(اوز:دوز.پر مهارت). در هنگام درگیری طناب رنگ رنگت خراب نشود.پاره نشود.ریس ریس نشود(کوندرک:طناب.کندیر_اوفانمسون:ریس ریس شدن.سورتولوب اوغولماق )     مادرت که موهایش سفید شده جایش بهشت باشد.پدرت که ریش سفید است جایش بهشت باشد (اوچماق:بهشت). چراغت که روشن کننده حق است همیشه روشن باشد.تانگری قادر تورا محتاج نامرد نکند خانم هی.    
(درصورت داشتن نقد نسبت به ترجمه ارسال کنید)                                                 
✴️متن اصلی:نسخه اصلی دده قورقود موزه درسدن.رونوشت پرویز شاهمرسی.ص۲۶.                                                                               
@tarixbastan                                                                                                             
قام,آیین,تاریخ و زبان باستان تورکان.             ✴️✴️✴️

آردینی اوخو(بقیه مطلب)
شنبه 1 مهر 1396

🎪🎪🎪اهمیت تبلیغ و شناخت الفبای تورکی اورخون و سایر الفباهای تورکی :

                     

👑👑👑معمولا افرادی که در جهت تحقیر هویت تورکان قدم بر می دارند در مباحثی که رخ می دهد از کم اطلاعی طرف مقابل سو استفاده کرده و اینگونه می گویند که تورکان از ابتدا الفبایی نداشته اند و خط کتابتشان فارسی بوده,تا اینگونه بتوانند بر نیات شومشان سرپوش گزاشته و توجیه نمایند.پس یکی از فواید تبلیغ و یادگیری(در حد توان و کلی )الفباهای تورکی بر ما مشخص می شود.جای گفتن دارد که کمتر قومی الفبای مخصوص خود رادارد و البته الفبای تورکی اورخون که قدمتی حداقل ۲۵۰۰ساله را دارد حتما در هویت تاریخی تورکان ارزش بسیاری دارد(در یکی از کورگانهایی که در ۵۰کیلومتری آلماتی قرار دارد سینی پیدا شد که دوسطر نوشته تورکی اورخون را بر رویش هک کرده بودند این نوشته ۲۵۰۰سال قدمت داشت.کتیبه های اورخون. ینی سی نیز تا ۱۵۰۰سال قدمت دارند)بنابرین اهمیت شناخت الفبای تورکی مشخص می شود.جدای از این مطلب باید گفت که تورکان علاوه بر الفبای رونیک یا اورخون دارای الفبای تورکی اویغوری نیز بودند که حتی در دوره تیموریان وایلخانیان و عثمانیان و... نیز رواج داشته.در عین حال بد نیتان و مکاران برای کم اهمیت نشان دادن الفبای اویغوری اینگونه می گویند که این الفبا بر گرفته از از الفبای سغدی است حال آنکه الفبای فارسی خودشان با هشت حرف ناتنی بر گرفته از الفبای عربی است!(جای گفتن دارد که تاریخ نویسان تورکان اویغور را متمدنترین قوم تورک  نامیده اند ).علاوه بر این الفباها الفبای تورکی سایا نیز تا صد سال پبش در بین تجار و بازر گانان رواج داشته که خطی برای حساب و کتاب بوده است(در تورکی سایماق همان شمارش کردن می باشد) که ای الفبا نیز جای تحقیق دارد.🎪
(این مطلب توسط ادمین کانال تاریخ باستان فقط بعضی از الفبا های تورکان از ۲۵۰۰سال پیش را برسی کرده).                           
@tarixbastan                      
 قام,آیین,تاریخ و زبان باستان تورکان.                 ✴️✴️✴️

آردینی اوخو(بقیه مطلب)
شنبه 1 مهر 1396

❇️تورکمن‌های عراق (Irak Türkmenleri/Irak Türkleri) که همچنین تورک های عراق هم نامیده می شوند:

❇️زبان
زبان ترکمن‌های عراق ترکی آذربایجانی و هم‌خانوادهٔ با زبان ترکی استانبولی، و دیگر زبان‌های شاخه زبان‌های اغوز است؛ برخی زبان‌شناسان زبان آنان را بین ترکی آذربایجانی و ترکی استانبولی تقسیم بندی می‌کنند.
ولی در واقع می‌توان زبان ترکمن‌های عراق را لهجه‌ای از زبان ترکی آذربایجانی شمرد.
❇️برآورد جمعیت
در سال ۲۰۰۴ اسکات تیلور پیشنهاد کرده بود که ترکمن‌های عراق اختصاصاً ۲،۰۸۰،۰۰۰ از ۲۵ میلیون نفر جمعیت عراق را شامل می‌شوند. پاتریک کلاسون پژوهشگر امور خاورمیانه اظهار داشته، ترکمن‌ها ۹٪ از جغرافیای جمعیتی عراق را تشکیل می‌دهند.سازمان ملت‌ها و اقلیت‌های غیررسمی جامعه ترکمن‌های عراق را ۱۳٪ از کل جمعیت این کشور برابر با ۳ میلیون نفر برآورد کرده است.برخی منابع دیگر آنان را تا ۳ میلیون نفر می‌دانند.خود ترکمن‌ها نیز مدعی جمعیت بالای ۳ میلیون نفر در عراق هستند.آنها عمدتاً در ناحیه‌ای به نام ترکمنلی، که امتداد آن از شمالغرب به شرق در وسط عراق کشیده شده است، زندگی می‌کنند. ترکمن‌ها، شهر کرکوک را پایتخت خود می دانند.
احزاب
❇️ترکمن‌ها به‌صورت رسمی دارای ۵ حزب در عراق می‌باشند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها جبهه ترکمن‌های عراق می‌باشند.

⚜️جبهه ترکمن‌های عراق
⚜️اتحاد اسلامی ترکمن‌های عراق
⚜️حزب خلق ترکمن
⚜️جنبش دموکراتیک ترکمن
⚜️حزب اخوان ترکمن عراق
@tarixbastan 
قام,آیین,تاریخ و زبان باستان تورکان       ✴️✴️✴️

آردینی اوخو(بقیه مطلب)
شنبه 1 مهر 1396

❇️❇️واژه های اساطیری تورکان برسی واژه (آو):

آو در لغت  تورکی به معنی شکار  وصید آمده است.
در عین حال خیلی از اهالی تورکان آذربایجان ،نوعی آهو را آو می گویند.
آو در کلماتی مانند آوان وآوار به کار رفته .آوان  در تورکی قدیم به معنی دشمن و آوار نا م یکی از طوایف تورک می باشد.(1)
آوار و آوان معانی دیگری نیز پیدا کرده اند.(آو+آن)می تواند در معنی مکان آو (شکار) نیز باشد .(آو+آر)نیز که گاهی در معنای (ایستاده-محکم)آمده می تواند در معنای (مرد آو)تلقی گردد(در تورکی ،ار=مرد).(2)
آوارها(تورکان آوار)نام خو را در مناطقی از قبیل قلعه ها نیز حک کرده اند.نام قلعه آوارسین و دشن آواریر(دشت آواریر در بین شهرهای تورک خوی و ماکو قرار دارد) از جمله این اسامی می باشد.(3)
امپراتوری آوارها در اروپا (558-میلادی805)تشکیل حکومت داده واقوام ژرمن واسلاورازیر فرمان خود آوردندبر مناطقی همچون مجارستان.آلبانی.چکسلواکی.اتریش و جنوب آلمان حکمرانی می نمود. نا م اولین خاقان آنها(بایان)بود(4)
❇️منابع:نگاهی به واژه های اساطیری آذربایجان،صمد چایلی ،صفحه54
⚜️1:فرهنگ اذربایجانی،فارسی،بهزاد بهزادی ،ص126
⚜️2:تورکلرین تاریخ وفرهنگینه بیر باخیش،جواد هیئت،ترجمه از تورکی،ص35
⚜️3:نگاهی نوین به تاریخ دیرین تورکهای ایران،محمد رحمانی فر،ص90
⚜️4: تورکلرین تاریخ وفرهنگینه بیر باخیش(هیئت)صص32-33وتورکون قیزیل کتابی(رفیق اؤزدک)ص221
@tarixbastan 
قام,آیین,تاریخ و زبان باستان تورکان       ✴️✴️✴️

آردینی اوخو(بقیه مطلب)
شنبه 1 مهر 1396