تمامی شهرهای کردنشین جنوبی این استان از دیرباز در قلمرو جغرافیایی و سیاسی منطقه آذربایجان بوده و تغییر بافت قومی و جمعیتی این مناطق به سبب مهاجرت‌های انجام پذیرفته طی سال‌های اخیر نمی‌تواند هویت آذربایجانی آن‌ها را زیرسوال بببرد.

شهرهای کردنشین جنوب استان آذربایجان غربی نظیر اشنویه، سردشت و مهاباد همواره از سوی گروه‌های تروریستی، ضدانقلاب و نژادپرست پانکردیسم به عنوان بخشی از جغرافیای سرزمین موهوم “کردستان بزرگ” معرفی شده و کردنشین بودن این منطقه در مقطع کنونی را بهانه‌ای برای طرح ادعاهای ارضی و انکار هویت آذربایجانی این شهرها قرار داده‌اند که در همین راستا تلاش‌هایی نیز از سوی جریانات وابسته به تروریسم برای تشکیل استانی جدید در جنوب آذربایجان غربی با محوریت شهرهای کردنشین تحت عناوینی چون کردستان شمالی و… انجام شده است.

اما همچنان که در سند تاریخی زیر مربوط به دوران حکومت قاجار آمده است، تمامی شهرهای کردنشین جنوبی این استان از دیرباز در قلمرو جغرافیایی و سیاسی منطقه آذربایجان بوده و تغییر بافت قومی و جمعیتی این مناطق به سبب مهاجرت‌های انجام پذیرفته طی سال‌های اخیر نمی‌تواند هویت آذربایجانی آن‌ها را زیرسوال بببرد.

در سند زیر نام شهرهای ساوجبلاغ (مهاباد کنونی – همچنان که کردزبان‌های ساکن این شهر امروزه نیز آن را در لهجه کردی سابلاغ می‌نامند)، اشنویه و سردشت به وضوح به چشم می‌خورد. همچنین نکته قابل توجه آن استفاده از نام تاریخی سولدوز برای اشاره به شهرستان نقده امروزی می‌باشد. حال آن که جریانات تروریستی پا را فراتر گذاشته و برای سولدوز نیز اسامی جعلی ساخته و به دنبال تحریف تاریخ و هویت آن در راستای اهداف توسعه طلبانه ارضی خود می‌باشند.


بیشتر بخوانید:

اذعان رسانه وابسته به بارزانی بر مهاجرت صدها هزار کرد عراقی به غرب آذربایجان
امام جمعه اورمیه: یک میلیون کُرد مهاجر عراقی را در آذربایجان غربی اسکان داده‌ایم




اذعان رسانه وابسته به بارزانی بر مهاجرت صدها هزار کرد عراقی به غرب آذربایجان

وب سایت وابسته به مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق، 31 مارس را سالروز کوچ کردهای اقلیم کردستان به غرب آذربایجان خواند

به گزارش یول‌پرس، وب سایت باس نیوز به مناسبت ۳۱ مارس طی مطلبی اذعان داشته است که بعد از آشوب کردها در سال ۱۹۹۱ در برخی شهرهای شمالی عراق توسط دولت مرکزی، نیروی بعث به رهبری صدام حسین آنان را مورد حمله قرار می دهند و آنان اقدام به کوچ به ایران، ترکیه و سوریه می نمایند.

حجت الاسلام قریشی امام جمعه اورمیه نیز خرداد امسال از اسکان یک میلیون کرد عراقی در آذربایجان غربی سخن گفته بود و علیرضا رادفر معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان غربی نیز دی ماه سال ۹۳۳ در نخستین همایش بین المللی مدیریت بحران و حمایت از پناهندگان در اورمیه گفته بود در سال ۱۳۷۰ در عرض ۱۰ روز پذیرای ۶۰۰۰ هزار مهاجر کرد عراقی در آذربایجان غربی بوده ایم.

تصاویر منتشره در وب سایت باس نیوز از مهاجرت کردها
تصاویر منتشره در وب سایت باس نیوز از مهاجرت کردها

امام جمعه اورمیه: یک میلیون کُرد مهاجر عراقی را در آذربایجان غربی اسکان داده‌ایم

امام جمعه شهرستان اورمیه و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی طی سخنانی نقش نظارتی اقلیم کردستان عراق در جلوگیری از اقدامات تروریستی و تجاوز به خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران را بسیار مهم و تاثیرگذار ارزیابی کرد و گفت: ما با اقلیم کردستان عراق از دوران ۸سال جنگ تحمیلی که زمانی حدود یک میلیون مهاجر آنها را در آذربایجان غربی پذیرا بودیم ارتباط داشتیم و اکنون نیز انتظار داریم تا با کنترل و جلوگیری از نفوذ عناصر استکبار و تروریستی به مرزها در ایجاد امنیت در منطقه تلاش کنند.

به گزارش یول‌پرس، حجت الاسلام سید مهدی قریشی در گفت و گو با اروم نیوز با اشاره به تحرکات اخیر تروریست‌ها در مناطق مرزی اشنویه و متلاشی شدن عناصر استکبار توسط رزمندگان اسلام گفت: مسئله دشمنی با نظام جمهوری اسلامی ایران موضوعی است که از اول انقلاب ظهور و بروز داشته است.

وی تصریح کرد: اخیرا مقام معظم رهبری در دیدار با سران نظام بار دیگر تاکید کردند که ما کشوری هستیم که غیر از دشمنی‌های معمولی که یک عده علیه‌مان انجام می‌دهند, دشمنان خاصی نیز داریم که از شکل‌گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی و انقلاب سخت در هراس و خشمگین هستند چرا که این نظام مقدس همواره در برابر استکبار ایستاده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه اورمیه گفت: لذا از این رو تمام توان و سعی دشمنان این است که دشمنی خود با ایران را در هر چهره ای که می‌توانند نشان دهند که از جمله این‌ها ایجاد ناامنی است.

وی افزود: اما به حمدالله کشورمان در سایه توجهات ولیعصر(عج) و عنایت خداوند متعال از امنیت کامل برخوردار است.

قریشی شرارت‌ها و تحرکات تروریست‌ها را با هدف ایجاد ناامنی در منطقه و اینکه نشان دهند جمهوری اسلامی ایران توان حفظ برقراری امنیت را ندارد عنوان کرد و گفت: این موضوع خیال باطلی بیش نیست.

وی تصریح کرد: شرارت‌های گروهک‌های تروریستی در آذربایجان غربی پیش از این نیز در سال‌ها و دهه‌های گذشته صورت گرفته بود اما به دست رزمندگان و مردم شجاع و غیور این استان سرکوب و تمامی دسیسه‌های آنها خنثی شده بود.

قریشی یکی از اهداف گسترش فعالیت گروهک‌های منحله در چند ماه اخیر را نقش دلارهای نفتی سعودی دانست و گفت: سعودی‌ها و کشورهایی که در منطقه از عربستان و گروهک‌های تروریستی حمایت می‌کنند یقین بدانند که دلارهایی که علیه مسلمانان و جمهوری اسلامی ایران هزینه می‌شود روزی گریبان خود آنها را خواهد گرفت و آنها را به ورطه نابودی خواهد کشاند.

وی در خصوص تاثیر درگیری‌ها در اقتصاد مرزنشینان نیز افزود: همان‌طوری‌که در روایات نیز آمده صحت و امنیت از موضوعات مهمی است که باعث پیشرفت یک کشور می‌شود. پس اگر امنیت یک منطقه‌ای خدشه‌دار شود اولین صدمه برای مرزنشینان آن منطقه خواهد بود.

امام جمعه اورمیه تاکید کرد: از این رو برای تمامی مرزنشینان غیور کشور واجب است تا برای برقراری امنیت پایدار همچون همیشه تلاش کنند و در این مسیر همگام با رزمندگان اسلام قدم بردارند تا رونق اقتصادی و سرمایه‌گذاری را در مناطق مرزی برای بهبود معیشت مرزنشینان شاهد باشیم.

وی نقش نظارتی اقلیم کردستان عراق را در جلوگیری از اقدامات تروریستی و تجاوز به خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران را بسیار مهم و تاثیرگذار ارزیابی کرد و گفت: ما با اقلیم کردستان عراق از دوران ۸سال جنگ تحمیلی که زمانی حدود یک میلیون مهاجر آنها را در آذربایجان غربی پذیرا بودیم ارتباط داشتیم و اکنون نیز انتظار داریم تا با کنترل و جلوگیری از نفوذ عناصر استکبار و تروریستی به مرزها در ایجاد امنیت در منطقه تلاش کنند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه در پایان به رزمندگان اسلام، پیشمرگان کرد مسلمان، بسیجیان و پاسداران وعده داد که نصرت خدا قطعی و ۱۰۰درصد است و باید در راه خدا از هیچ جهادی دریغ نکرد.

 منبع سایت  یول پرس


پنجشنبه 24 فروردین 1396